Paris FvdV is een niet commercieel weblog speciaal voor kenners en liefhebbers van de stad Parijs - en voor hen die dat willen worden. Parijs is een stad met een gewichtig verleden, respectabel en gerespecteerd. Het is totaal niet nostalgisch. Parijs is er in geslaagd om, soms op brutale maar altijd op elegante wijze, om te gaan met zijn grootse monumenten. Ze te beschermen en te integreren in de nieuwe dynamiek van de stad. Parijs is een meester op het gebied van herstel en transformatie. U zult er nooit in slagen een volledig overzicht te maken van plekken en verhalen, die allemaal op hetzelfde punt uitkomen en de glorie van deze stad bezingen. toch wil ik een poging wagen. Wekelijks wil ik u niet alleen informeren over wat Parijs nog meer te bieden heeft, maar ook wil ik mijn liefde voor deze stad op u over dragen. In de hoop dat het raakt aan iets wat u herkent of voelt. Ferry van der Vliet.

Privacy verklaring: Indien u weblog Paris FvdV, dat bij Google-Blogger is ondergebracht, leest en reageert op de blogs van Paris FvdV, doet u dat vrijwillig en is uw IP-adres en mailadres - indien u dat vermeld - bekend en wordt opgeslagen. Ook uw schuilnaam waaronder uw reageert wordt opgeslagen. Paris FvdV zal uw gegevens nooit aan derden doorgeven. We houden uw gegevens privé, tenzij de wet of rechtelijke macht ons dwingt uw gegevens aan hen te verstrekken. Datalekken in het systeem vallen onder de verantwoordelijkheid van Google-Blogger. Door weblog Paris FvdV te bezoeken en/of de op of via deze weblog aangeboden informatie te gebruiken, verklaart u zich akkoord met de toepasselijkheid van deze disclaimer. Google gebruikt cookies om services te leveren en verkeer te analyseren dus uw IP-adres en user-agent zijn bij Google bekend, samen met prestatie- en beveiligingsstatistieken om servicekwaliteit te garanderen, gebruiksstatistieken te genereren, misbruik te detecteren en maatregelen te treffen.

maandag 20 november 2017

EEN KOORTSACHTIG WEEKJE PARIS PHOTO EN FOTOFEVER

Net teruggekomen uit Parijs bereid ik mij alweer voor op de PAN Amsterdam. Parijs was druk, hectisch, de afgelopen week. Vrijwel het gehele eerste, zesde, zevende en achtste arrondissement stonden in het teken van de fotografie.

Karl Lagerfeld was dit jaar gastcurator van Paris Photo 2017

In mijn twee vorige blogs week verwees ik u al naar de vele hoogtepunten waaronder Paris Photo en Fotofever. Beide beurzen lieten grote successen zien. Paris Photo noteerde in slechts vijf dagen, 64.542 bezoekers ruim 4,1% meer dan vorig jaar. 189 galeries, een nieuw record, vertoonden hun werk en verschillende lieten topverkopen zien. Voorbeelden zijn: De Howard Greenberg Gallery, gevestigd in New York verkocht een aantal werken van Hank O’Neal Archives voor de lieve som van 200.000. Zo ook de Thomas Zender Gallery, uit Keulen waar werken werden verkocht € 29.000 tot 69.000. Het was een komen en gaan en misschien moet ik zeggen kopen en gaan van curators van grote internationale en vermaarde instituten waaronder het Guggenheim, New York – J. Paul Getty Museum, Los Angeles – The Met, New York – SF Moma, San Francisco - Museum of Fine Arts, Houston – Foam Amsterdam en verder uit diverse andere continenten zoals Zuid-Amerika en Azië. 

Onze Nederlandse Ambassadeur Z.E. Pieter de Gooijer liet zich uitgebreid informeren over het werk van de Nederlandse fotografe Carla van de Puttelaar

Meer dan 250 fotografen signeerden hun boeken bij meer dan 30 uitgevers. Hoog bezoek van Brigitte Macron, de echtgenote van de Franse President en diverse ministers uit zijn kabinet; Françoise Nyssen, Minister van Cultuur en Muriel Penicaud, Minister van Arbeid. Ook onze Nederlandse Ambassadeur Z.E. Pieter de Gooijer liet zich uitgebreid informeren over het werk van de Nederlandse fotografe Carla van de Puttelaar en haar nieuwe boek ‘Endornments’. Ook dit jaar stond Paris Photo bol van vintage fotografie dus daarin weinig vernieuwing. De foto’s, geselecteerd door Karl Lagerfeld, brachten ook daar geen verandering in.

Meer dan 250 fotografen signeerden hun boeken bij meer dan 30 uitgevers

Letterlijk spraakmakend was het werk van de Amerikaanse Ellen Brooks. Zeker gezien het feit dat onlangs twee werken van fotografe Vivian Keulards zijn verwijderd uit haar expositie in de WTC The Hague Art Gallery. Het ging om, volgens de kunstenares, 'volstrekt onschuldige foto's' van kinderen met een ontbloot bovenlijf. De getoonde serie van Ellen Brooks op Paris Photo zijn gemaakt tussen 1973 en 1975 als onderdeel van een fotografische installatie van mannelijke en vrouwelijke adolescente naakten die anderhalf keer op ware grootte waren gedrukt op fotolinnen. Een 30-tal ouders reageerde op een advertentie in de Bay Guardian – San Francisco waar modellen werden gevraagd in de leeftijd van 10 tot 15 jaar. Ellen Brooks, toen 27 jaar, wilde met haar foto’s reacties van zelfbewustzijn en fysieke angst opwekken die ook door tieners worden ervaren in deze specifieke tijd van lichamelijke transformatie en seksueel bewustzijn, met de bedoeling een compassievolle en respectvolle band met de kijker te smeden. Vijf foto’s uit deze serie waren te zien bij Galerie Fraenkel. Meer werk van haar is te bewonderen in het Moma – New York, Whitney Museum of Modern Art – New York, San Francisco Museum of Modern Art, Paul Getty Museum – Los Angeles en het Centre George Pompidou – Parijs.

Galerie Fraenkel, San Francisco, presenteerde het werk van Ellen Brooks; 'Adolecents'

Natuurlijk is het onmogelijk om alles te benoemen van Paris Photo. Maar de werken die mij in vervoering brachten waren die van Lillian Bassman (1917 – 2012), Galerie Staley Wise en Melvin Sokolsky, Galerie Peter Fetterman.
Vanaf de jaren 1940 tot de jaren 1960 werkte Bassman als modefotograaf voor de Junior Bazaar en later op de Harper's Bazaar, waar ze de carrière van fotografen zoals Richard Avedon , Robert Frank , Louis Faurer en Arnold Newman promootte. Onder begeleiding van de Russische emigrant , Alexey Brodovitch , begon ze haar modelonderwerpen voornamelijk in zwart en wit te fotograferen. Haar werk werd grotendeels gepubliceerd in Harper's Bazaar van 1950 tot 1965.
Modefotograaf Melvin Sokolsky werd bekend door zijn iconische Bubble serie voor Harper’s Bazaar in 1963.

Lillian Bassman gepresenteerd door galerie Staley Wise, New York

De zeepbel werd in tien dagen gemaakt uit plexiglas en licht aluminium voor de scharnierende ringen. Na een succesvolle test ging Sokolsky onderweg naar Parijs om de lente-collectie voor Harper's Bazaar te schieten. De uitdaging was om, met behulp van een telescopische kraan op elke locatie in Parijs te kunnen fotograferen, samen met zijn favoriete model Simone d'Aillencourt. Na te zijn vergrendeld kon ze nog steeds vrij ademen dankzij een ruimte tussen de twee halve bollen. Met deze serie veranderde Sokolsky voor altijd de modefotografie.

Melvin Sokolsky voor Harper's Bazaar 1963 - Galerie Peter Fetterman

Geen wonder dat Paris Photo nog altijd de grootste fotobeurs is van de wereld. Dus liefhebbers, zet de volgende datum maar vast in uw agenda: de 22e editie van Paris Photo vindt plaats van 7 tot en met 11 november 2018. Ik ben er in ieder geval weer bij.

Ed van der Elsken, 'My Kind of People' gepresenteerd door de Nederlandse galerie Annet Gelink uit Amsterdam

Fotofever dè fotobeurs voor de wat kleinere portemonnee en de beginnende verzamelaar en heeft zich, bij de inmiddels al weer zesde editie, opnieuw overtroffen. 80 Galeries, waarvan 60% buiten Frankrijk, konden zich verheugen op 10.000 bezoekers. Met name zichtbaar waren de Aziatische galeries die schijnbaar de Europese kunstmarkt hebben ontdekt. 10 galeries uit Japan, 2 uit Taiwan en 1 uit Zuid-Korea. Tijdens een seminaar met verschillende Aziatische galeriehouders was het interessant te vernemen dat er grote verschillen zijn tussen de verzamelaars daar en de Europese. Een portret aan de wand is ‘not done’ omdat die plaats alleen bezet wordt door overleden familieleden. Naakt is geen tabou maar zul je niet snel aan de wand zien in een Aziatisch huis. Wel is hiervoor grote interesse bij verzamelaars, maar die foto’s blijven in een lade om er op een eenzaam moment van te kunnen genieten. Volgend jaar opnieuw aanwezig in het fraaie Carrousel du Louvre van 9 tot 11 november 2018.

Fotofever met dit jaar 10 galeries uit Japan, 2 uit Taiwan en 1 uit Zuid-Korea

Tot en met 29 januari kun je in het Grand Palais nog terecht voor de must see expositie van de Amerikaanse fotograaf Irving Penn. Penn (16 juni 1917 – New York, 7 oktober 2009), werd met name bekend werd door zijn werk in de modewereld. Lange tijd werkte hij voor Vogue. Hij maakte meer dan 150 covers voor het magazine en definieerde met zijn foto's de elegantie van de jaren vijftig en zestig. Zijn modefoto's van beroemdheden en topmodellen van zijn tijd verhuisden moeiteloos van de glossy pagina's naar de muren van de grote musea in de wereld.

Fotofever, ‘Femmes de Lumière’ van Dani Olivier

Penn werd in 1917 geboren en was oorspronkelijk schilder en tekenaar. Hij bezocht de kunstacademie in Philadelphia en publiceerde in 1938 voor het eerst tekeningen in Harper’s Bazaar. Hetzelfde jaar verhuisde Penn naar New York. Aan de kunstacademie van Philadelphia had hij les gehad van de Rus Alexey Brodovitch, die tevens art director van Harper’s Bazaar was. Mede na aandringen van Brodovitch werd in 1943 voor het eerst een foto van Irving Penn op de omslag van modetijdschrift Vogue geplaatst. Penn zou meer dan veertig jaar aan dit blad verbonden blijven. Terwijl hij vanaf 1943 voor Vogue fotografeerde, bleef zijn stijl dwars door alle moderevoluties heen opmerkelijk constant. Hij fotografeerde zijn modellen bijna alsof ze klassieke beelden waren, met een ongelooflijk oog voor detail en compositie. En terwijl om hem heen steeds meer een 'snapshotesthetiek' werd gebruikt, bleef zijn werk compositorisch strak en minimalistisch: geen haartje verkeerd. En áls het verkeerd zat, dan was het omdat Penn het had toegestaan. Hij was een van de eerste, door modellen tegen een egale witte achtergrond te fotograferen: alles voor de vorm.

Irving Penn nog te zien tot 29 januari 2018 in het Grand Palais

Penn maakte iconische portretten van Truman Capote, Pablo Picasso, Alfred Hitchcock en zo ongeveer iedere andere grote kunstenaar en schrijver van zijn tijd. Geen wonder dat het Grand Palais het eeuwfeest van de geboorte van een van de grootste fotografen van de 20e eeuw markeert met een overzichtstentoonstelling. Deze tentoonstelling is georganiseerd door het Moma, New York en het Réunion des Musées Nationaux Grand Palais, in samenwerking met The Irving Penn Foundation en is de eerste grote overzichtstentoonstelling van het werk van de Amerikaanse kunstenaar in Frankrijk sinds zijn dood. Het kijkt terug op zijn zeventigjarige carrière, met meer dan 235 fotografische afdrukken, allemaal geproduceerd door de kunstenaar zelf, evenals een selectie van zijn tekeningen en schilderijen. De tentoonstelling biedt een uitgebreide visie op het scala aan genres waarin hij werkte: mode, stillevens, portretten, naakten, schoonheid, sigaretten en puin. In zijn vrije werk kon hij met dezelfde hang naar perfectie inheemse stammen of sigarettenpeuken op de straten van Manhattan fotograferen. Maar ook in zijn foto's van Peruaanse boeren of stammen in Papoea-Nieuw-Guinea wist hij volgens de kenners die kalmte en precisie te vangen. ‘Geen enkel detail ontsnapte aan het beeld, tenzij hij het wilde.

In 1958 werd hij een van ‘The World Greatest Photographers’ genoemd in een poll opgezet door ‘Popular Photographer Magazine.’

“A good photograph is one that communicate a fact, touches the heart, leaves the viewer a changed person for having seen it. It is, in a word, effective!”

Irving Penn 1917-2009

Geen opmerkingen:

Een reactie posten