Paris FvdV is een niet commercieel weblog speciaal voor kenners en liefhebbers van de stad Parijs - en voor hen die dat willen worden. Parijs is een stad met een gewichtig verleden, respectabel en gerespecteerd. Het is totaal niet nostalgisch. Parijs is er in geslaagd om, soms op brutale maar altijd op elegante wijze, om te gaan met zijn grootse monumenten. Ze te beschermen en te integreren in de nieuwe dynamiek van de stad. Parijs is een meester op het gebied van herstel en transformatie. U zult er nooit in slagen een volledig overzicht te maken van plekken en verhalen, die allemaal op hetzelfde punt uitkomen en de glorie van deze stad bezingen. toch wil ik een poging wagen. Wekelijks wil ik u niet alleen informeren over wat Parijs nog meer te bieden heeft, maar ook wil ik mijn liefde voor deze stad op u over dragen. In de hoop dat het raakt aan iets wat u herkent of voelt. Ferry van der Vliet.

Privacy verklaring: Indien u weblog Paris FvdV, dat bij Google-Blogger is ondergebracht, leest en reageert op de blogs van Paris FvdV, doet u dat vrijwillig en is uw IP-adres en mailadres - indien u dat vermeld - bekend en wordt opgeslagen. Ook uw schuilnaam waaronder uw reageert wordt opgeslagen. Paris FvdV zal uw gegevens nooit aan derden doorgeven. We houden uw gegevens privé, tenzij de wet of rechtelijke macht ons dwingt uw gegevens aan hen te verstrekken. Datalekken in het systeem vallen onder de verantwoordelijkheid van Google-Blogger. Door weblog Paris FvdV te bezoeken en/of de op of via deze weblog aangeboden informatie te gebruiken, verklaart u zich akkoord met de toepasselijkheid van deze disclaimer. Google gebruikt cookies om services te leveren en verkeer te analyseren dus uw IP-adres en user-agent zijn bij Google bekend, samen met prestatie- en beveiligingsstatistieken om servicekwaliteit te garanderen, gebruiksstatistieken te genereren, misbruik te detecteren en maatregelen te treffen.

maandag 26 december 2016

KREMLIN-SUR-SEINE - KREMLIN AAN DE SEINE

Een ietwat vreemde titel voor een blog over Parijs, maar ik heb het over een markante nieuwbouw die al heel vroeg de bijnaam kreeg: 'Kremlin-sur-Seine'.

Het project werd geboren in het najaar van 2007, tijdens een bezoek van Alexis II, de patriarch van Moskou en van de Russisch-orthodoxe Kerk. Het plan kreeg onmiddellijk steun van de toenmalige Franse President Nicolas Sarkozy, die zo de banden tussen Rusland en Frankrijk wilde versterken. Vladimir Poetin zegde zijn steun toe in de vorm van een budget van ruim 100 miljoen euro's. En zo werden er plannen gemaakt voor de bouw van een Russisch-orthodoxe kathedraal in het centrum van Parijs. De plek moest alleen nog gevonden worden.

Al snel kwam vanuit het Hôtel de Ville, het gemeentehuis van Parijs, het voorstel de plek van het Franse meteorologisch Instituut, ooit gebouwd in 1948, aan te wijzen voor de bouw van dit Russische monument. Moeilijkheid was dat de plek, tegenover de pont de l'Alma en ingeklemd tussen de quai Branly, avenue Rapp en de rue de l'Université te boek stond als Unesco historisch erfgoed. Tevens moest de bouw passen in de omgeving van het Museum Branly, Palais l'Alma en de Eiffeltoren, allen op loopafstand.

CSCOR - Cathédrale de la Sainte-Trinité de Paris, Centre Spirituel et Culturel Orthodoxe Russe

Het eerste ontwerp van de architecten SADE-Arch groep van Manuel Nunez Yanowsky en Miriam Teitelbaum viel bij iedereen in de smaak, behalve bij de toenmalige burgemeester van Parijs; Bertrand Delanoë. Hij vond het uiterlijk vertoon van dit protserige architectonische gebouw met vijf gouden koepels niet passend in de omgeving. Juridische geschillen stapelden zich op en inmiddels was ook de Franse geheime dienst wakker geworden. De koepels konden afluisterantennes bevatten en bovendien zou het gebouw in de buurt van vele overheidsgebouwen komen te liggen, zoals het ministerie van Buitenlandse Zaken en diverse ambassades. Een politieke rel was geboren en de media repte zelfs van het nieuwe 'Kremlin aan de Seine', omdat het project geleid zou worden door Vladimir Kozhin een voormalige KGB-agent. De Franse veiligheidsdienst merkte ook op dat, sinds Sarkozy in 2007 de verkiezingen had gewonnen, de Russische spionnen veel actiever waren geworden. Vergelijkbaar met de situatie in het midden van de jaren 80. De Russische ambassadeur, Alexander Orlov, zorgde er persoonlijk voor dat de Fransen werden 'gerustgesteld' door niemand anders dan Poetin zelf, opdat er niets verborgen zou worden in de koepels van deze kerk. En zo werd er nieuwe geschiedenis geschreven aan de voet van de Eiffeltoren.

Het eerste ontwerp van de architecten SADE-Arch groep van Manuel Nunez Yanowsky en Miriam Teitelbaum 

De diplomatieke druk op de burgemeester van Parijs werd opgevoerd toen ook nog eens bleek dat het grondgebied aan de Seine was toegezegd aan Saoedi-Arabië voor de bouw van een moskee. Parijs zou en moest een Russisch monument krijgen en de financiering werd, zoals later zou blijken, door de Russische Federatie opgeschroefd naar 170 miljoen euro. Uiteindelijk werd een nieuw, soberder en minimalistisch ontwerp van de Parijse architect Jean-Michel Wilmotte goedgekeurd door het Stadhuis. Op het grondgebied van 4655 m² zou plaats worden gemaakt voor een orthodoxe Kathedraal, een administratie-gebouw, een educatief- en een cultureelcentrum, compleet met een bibliotheek, boekwinkel, twee expositieruimtes en een horecagelegenheid. Tevens moest in het ontwerp rekening worden gehouden dat de hoogste koepel niet hoger mocht zijn dan 36,20 meter, omdat het gebied is aangemerkt als UNESCO-erfgoed. Om het gebouw een minimalistische uitvoering te geven koos de architect voor een lichte kalkzand hardsteen uit de Bourgognestreek. In plaats van vijf glanzende koepels werd gekozen voor koepels met een matte bladgouden finish voorzien van een orthodox kruis. Er werd aangevangen met de bouw in het eerste kwartaal van 2014 en de bouwtijd werd gepland op twee jaar.

Zaterdag 19 maart 2016 de plaatsing van de vijf gouden koepels - deze koepel weegt 8 ton en is 12 meter hoog

Zaterdag 19 maart 2016, in het bijzijn van diverse hoogwaardigheidbekleders, waaronder de Russische Prins Dimitri Romanov omringd door zijn familie, Staatssecretaris Buitenlandse Zaken; Jean-Marie Le Guen, de Russische Ambassadeur Alexander Orlov, de Russische Vice-Premier Sergej Prikhodko, en diverse orthodoxe geestelijken, behaalde de bouw zijn hoogste punt door de plaatsing van de vijf gouden koepels op het dak van de Kathedraal, die met behulp van een enorme kraan naar boven werden getakeld. De hoofdkoepel heeft een gewicht van 8 ton, is 12 meter hoog en heeft een diameter van 8 meter. Deze imposante koepel wordt omringd door vier kleinere koepels, elk voorstellend een van de vier evangelisten: Johannes, Mattheüs, Lucas en Marcus. "Dit is het belangrijkste element van de architectuur van het gebouw", aldus Jean-Michel Wilmotte, de architect. Hij spreekt van een stedelijk vlaggenschip in het Parijse landschap. De koepels, geheel samengesteld uit composiet, een materiaal vele malen lichter dan staal, zijn gebouwd door het bedrijf Multiplast, uit Vannes en met een speciaal transport vervoerd door Parijs. Elke koepel is samengesteld uit twintig componenten die als het ware als gouden bloembladeren  een geheel vormen, met daarop vijf Russische achtarmige kruisen. Bekijk ook zeker het filmpje

Parijs is weer een markant gebouw rijker

Al sinds de plannen voor deze Russisch-orthodoxe Kathedraal werden geopenbaard, bleek dat dit gebouw niet echt onder een gunstig gesternte was geboren. Buiten de moeizame voorhistorie van het gebouw maakte de Russische Ambassadeur in Frankrijk, zonder medeweten van het Elysée, bekend dat Premier Vladimir Poetin en President François Hollande het gebouw zouden openen. Echter een week voor de opening liet Hollande weten 'Poetins' Kathedraal niet te willen openen, gezien de Russische bemoeienissen in Syrië. Dagen van diplomatiek ongemak volgden, maar nadat Rusland de resolutie, die opriep tot stopzetting van de bombardementen in Aleppo, met een veto van tafel blies, was het voor het Elysée uitgesloten dat Hollande zich bij de kathedraal naast Poetin zou vertonen. De bombardementen zijn „oorlogsmisdaden”, riep Ayrault, de Franse Minister van Buitenlandse Zaken. Hij kondigde aan dat Frankrijk bij het Internationaal Strafhof zou proberen „de Syriërs, maar ook de Russen” vervolgd te krijgen. In een Interview op TV werd Hollande gevraagd of hij Poetin nog zou ontvangen. "Is het nuttig of nodig?" was zijn antwoord waarop het Kremlin liet weten het bezoek van Vladimir Poetin aan Parijs af te blazen. De nieuwszender 'Russia Today' noemde Hollande vervolgens een 'lakei van de Amerikaanse politiek'

De Kathedraal gezien vanuit de Avenue Rapp

Daarop volgde, onder zware politiebescherming,  op woensdag 19 oktober 2016 een sobere inhuldigingsceremonie die werd gekenmerkt door de afwezigheid van de hoofden van de Russische- en Franse staat. Aanwezig diverse andere 'mindere' hoogwaardigheidsbekleders waaronder de Russische Minister van Cultuur; Vladimir Medinsky, die in zijn speech aanhaalde dat dit gebouw symbool staat als getuigenis van de solide Frans-Russische bilaterale betrekkingen. Onder toeziend oog van de Parijse burgemeester Anne Hidalgo dankte de Bisschop van Bogrod, als vertegenwoordiger van de Patriarch Kirill van de Russische Orthodoxe kerk, Poetin voor zijn uitzonderlijke inzet voor dit gebouw. Zonder hem en zijn sponsoring (lees 170 miljoen) zou er niets mogelijk zijn geweest. Het Elysée en Matignon stuurden hun beide Staatssecretarissen. Opvallende gast was de Franse zangeres Mireille Mathieu die in 2008 op persoonlijke uitnodiging en in aanwezigheid van Premier Poetin een concert gaf in Moskou.

De nieuwe skyline van Parijs gezien vanuit de quai Branly

Zondag 4 december 2016 volgde de officiële inwijdingsceremonie van de Cathédrale de la Sainte-Trinité de Paris, de Kathedraal van de Heilige Drie-eenhied, door de Patriarch van Moskou; Kiryll. Parijs is weer een markant gebouw en monument rijker. Prachtig gelegen tegenover de Seine in het 7e arrondissement. Met een wat vreemde skyline die wordt gedomineerd door de vijf zacht glooiende matgouden koepels, de vijf Russische kruisen met op de achtergrond de 324 meter hoge Eiffeltoren. De binnenzijde is nog uiterst minimalistisch omdat de iconostase (het bedekken van de binnenwanden met iconen en pictogrammen) pas zal plaatsvinden in de loop van 2017.

Parijs heeft verschillende orthodoxe plaatsen, zoals de Kathedraal Saint-Alexander-Nevsky in de rue Daru 12 (8e), de kleine kerk, la petite église des Trois-Saints-Docteurs in de rue Pétel 5 (15e)l en de begraafplaats bij de 'petite eglise Notre Dame-de l'Assomption' in het voorstadje Sainte-Geneviève-des-Bois. hier liggen sinds 1927 meer dan 10.000 Russen begraven.

De binnenzijde is nog uiterst minimalistisch

Zo'n vijf jaar geleden was ik zoals gewoonlijk met Kerst in Parijs en schreef ik deze blog:
De eerste kerstdag was een zonovergoten dag in Parijs. Vanuit de Place Charles de Gaulle (Etoile) was ik op weg naar het Parc Monceau in het 8e arrondissement. Lopend over de avenue Hoche, een van de 12 avenues die uitkomen op de Arc de Triomphe, ontwaarde ik boven de fraaie Mansarde huizen, schitterend in de zon, een prachtige gouden koepel, priemend in de helblauwe hemel. Achter deze avenue in de rue Daru op nummer 8 staat een Byzantijns - Russische kathedraal uit 1861. Een juweeltje met vijf gouden koepels die voorzien zijn van een  zogenaamde 'Chafior', torenspits.  Dit jaar, om exact te zijn op 15 september 2011, bestond de Cathédrale d'Alexandre-Nevsky, 150 jaar. In de afgelopen anderhalve eeuw, is de kathedraal dè belangrijkste Russische attractie in de stad. Het is in 1983 uitgeroepen tot een beschermd architectonisch monument.

De oprichting van de kerk is een initiatief van pater Joseph Vasiliev, die uiteindelijk na 14 jaar lang touwtrekken persoonlijk toestemming kreeg van Napoleon III tot de bouw van deze kerk, die pas in 1922 een kathedraal werd. De bouw werd gefinancierd door giften. Bijdragen kwamen niet alleen van Russen, maar ook van de Serviërs, Bulgaren, Grieken en zelfs van de Fransen. Een van de eerste donoren was tsaar Alexander II, die bijna in de handen van terroristen stierf tijdens een bezoek aan Parijs in 1867. De kathedraal is toegankelijk voor bezoekers op dinsdag, vrijdag en zondag van 15.00 uur tot 17.00 uur. De kerk staat vol met prachtige iconen die glanzen in de gloed van de vele kaarsen. Muurschilderingen zijn er te zien van Albert Alexandrovitch Benois. Onder de koepels weerklinken prachtige liturgische gezangen. De emotie is voelbaar en de wierook doet de rest.  Pablo Picasso trouwde hier met zijn geliefde, de Russische danseres Olga Khokhlova. Beroemde begrafenissen vonden hier plaats, waaronder die van de Russische schrijver  Ivan Toergenjev in 1883; de Russisch Franse kunstschilder Wassily Kandinsky in 1944 en de schrijver en dichter Ivan Bunin in 1953.

Een ander orthodox pareltje in het 8e arrondissement: de Kathedraal Saint-Alexander-Nevsky

Het is helaas verboden om binnen te fotograferen. Vergeet niet dat je hier in een kerk bent en dus het nodige respect moet tonen. Tevens is het goed om te weten dat je noch je armen noch je benen mag kruisen. Alle bezoekers moeten de armen bedekken en mannen betreden de kerk blootshoofds. Op YouTube vond ik een filmpje waar je alvast een kijkje kunt nemen in dit verborgen Russisch juweeltje.

Elke dag weer een boeiend samenspel met het daglicht dankzij het ontwerp van de Franse architect Jean-Michel Wilmotte

CSCOR: Cathédrale de la Sainte-Trinité de Paris, Centre Spirituel et Culturel Orthodoxe Russe: Avenue Rapp 2, Quai Branly 1-5 en  rue de l’Université 192, 7e arrondissement


Cathédrale d'Alexandre-Nevsky, rue Daru 8, 8e arrondissement, metro Charles de Gaulle Etoile, Courcelles, Ternes. Gratis toegankelijk op dinsdag, vrijdag en zondag van 15.00 uur tot 17.00 uur (behalve als er een privédienst is)

Fotografie in samenwerking met W&A Wilmotte & Associés Architectes

Geen opmerkingen:

Een reactie posten