Paris FvdV is een niet commercieel weblog speciaal voor kenners en liefhebbers van de stad Parijs - en voor hen die dat willen worden. Parijs is een stad met een gewichtig verleden, respectabel en gerespecteerd. Het is totaal niet nostalgisch. Parijs is er in geslaagd om, soms op brutale maar altijd op elegante wijze, om te gaan met zijn grootse monumenten. Ze te beschermen en te integreren in de nieuwe dynamiek van de stad. Parijs is een meester op het gebied van herstel en transformatie. U zult er nooit in slagen een volledig overzicht te maken van plekken en verhalen, die allemaal op hetzelfde punt uitkomen en de glorie van deze stad bezingen. toch wil ik een poging wagen. Wekelijks wil ik u niet alleen informeren over wat Parijs nog meer te bieden heeft, maar ook wil ik mijn liefde voor deze stad op u over dragen. In de hoop dat het raakt aan iets wat u herkent of voelt. Ferry van der Vliet.

Privacy verklaring: Indien u weblog Paris FvdV, dat bij Google-Blogger is ondergebracht, leest en reageert op de blogs van Paris FvdV, doet u dat vrijwillig en is uw IP-adres en mailadres - indien u dat vermeld - bekend en wordt opgeslagen. Ook uw schuilnaam waaronder uw reageert wordt opgeslagen. Paris FvdV zal uw gegevens nooit aan derden doorgeven. We houden uw gegevens privé, tenzij de wet of rechtelijke macht ons dwingt uw gegevens aan hen te verstrekken. Datalekken in het systeem vallen onder de verantwoordelijkheid van Google-Blogger. Door weblog Paris FvdV te bezoeken en/of de op of via deze weblog aangeboden informatie te gebruiken, verklaart u zich akkoord met de toepasselijkheid van deze disclaimer. Google gebruikt cookies om services te leveren en verkeer te analyseren dus uw IP-adres en user-agent zijn bij Google bekend, samen met prestatie- en beveiligingsstatistieken om servicekwaliteit te garanderen, gebruiksstatistieken te genereren, misbruik te detecteren en maatregelen te treffen.

dinsdag 28 oktober 2014

PARIJS, WERELDHOOFDSTAD VAN DE KUNST - PARIS, CAPITALE MONDIALE DE L’ART !

Parijs rust net uit van een van de grootste kunsthappeningen van de wereld, de FIAC 2014, om zich vervolgens weer op te maken voor Paris Photo en Fotofever. Parijs is heerlijk in deze tijd van het jaar. Kleurrijk niet alleen vanwege haar herfsttooi maar juist omdat er deze maanden zo ontzettend veel te doen en te zien is. Laten we maar meteen met de deur in huis vallen met de opening voor het publiek (27 oktober) van de Fondation Louis Vuitton.

"We wilden Parijs een uitzonderlijke plek voor kunst en cultuur geven, die durf en emotie uitstraalt en om die uitdaging aan te gaan hebben wij het ontwerp toevertrouwd aan Frank Gehry, wiens ontwerpen symbool staan voor de 21e eeuw". Dat waren de woorden van Bernard Arnault bij de opening van zijn museum in aanwezigheid van de Franse President François Hollande, de burgemeester van Parijs Anne Hidalgo en de architect Frank Gehry.

Een doorkijkje vanuit het Bois de Boulogne op de creatie van Frank Gehry

Zijn droom was het ontwerpen, in Parijs, van een prachtig schip, dat de culturele roeping van Frankrijk symboliseert. Frank Gehry, inmiddels 82 jaar oud, is een van de grondleggers van het deconstructivisme (chaotische, onvoorziene maar gecontroleerde, perfect ontworpen gebouwen) waaronder ook andere Pritzker Architectuur prijswinnaars, Zaha Hadid en Rem Koolhaas behoren. Twaalf grote grijze sluiers gemaakt van melkglazen panelen omarmen als het ware de kern van het gebouw. 13.500 m² glazen panelen, elk paneel, 3600 stuks in totaal, is uniek en is speciaal op maat gegoten. Door de bijzondere spiegeling van het gebouw lijkt het op te gaan in zijn omgeving. Lucht en groen krijgen zo gedurende ieder dagdeel hun eigen momentum waardoor het gebouw nooit hetzelfde kleurt. Het glazen gebouw is 150 meter lang en 40 meter hoog en gebouwd in de vorm van een wolk. Zelf omschrijft Gehry zijn creatie als een donzige broeikas. Een asymmetrisch gebouw met verwarrende volumes, opgebouwd uit  briljante, concave en convexe enveloppen. Opvallend aan dit zeer complexe ontwerp is het gebruik van geavanceerde 3D computerprogramma's, ontwikkeld door Gehry Technologies met de hulp van Dassault Aviation. Hiervoor heeft Gehry Technologies de 'Award of Excellence BIM (Business Information Model) ontvangen, uitgereikt door het American Institute of Architects.

Het nieuwe museum is voor een groot deel gewijd aan de privécollectie hedendaagse kunst van Arnauld zelf, afgewisseld met tijdelijke tentoonstellingen. Verder is er ruimte voor multidisciplinaire evenementen, het opzetten van vergaderingen , debatten en symposia. Het museum wil zo uiting gaan geven aan haar belangrijkste prioriteit; de uitvoering van een educatieve missie, vooral bij het jonge publiek.

Vijf jaar duurde de restauratie van het 17e euuwse Hôtel Salé - photo courtesy of AFP

Nog maar net bekomen van zijn openingsdaad bij de Fondation Louis Vuitton, op 20 oktober kon François Hollande wederom zijn kunstje lint doorknippen laten zien bij het Musée Picasso (25 oktober). Vijf jaar lang heeft Parijs moeten wachten op de heropening van dit prestigieuze stadspaleis. Dankzij de 50 miljoen euro kostende renovatie van het Hôtel Salé, een historisch paleis uit de 17e eeuw in de Marais, is de expositieruimte verdubbeld. Het koste wel de kop van de directrice van het Picasso-museum, Anne Baldassari die de schuld kreeg van de jarenlange vertraging en de overschrijding van het budget met 20 miljoen euro. De Franse staat moest uiteindelijk het verschil bijpassen en dat was reden genoeg voor de minister van cultuur Aurélie Filipetti om mevrouw Baldassari, tevens een groot Picasso-expert, op staande voet te ontslaan. Maar dat ontslag viel zo slecht bij de voornaamste erfgenaam van Pablo Picasso; Claude Picasso, dat François Hollande vervolgens weer de minister ontsloeg. Maar eind goed al goed, Parijs heeft zijn geliefde Musée Picasso weer terug. Picasso's nalatenschap na zijn dood in 1973, hij was toen 91 jaar, beliep ruim 700 miljoen euro. Dat stelde de erfgenamen voor een luxeprobleem namelijk de betaling van de successierechten. De oplossing was nabij: Sinds 1968 is er namelijk een wet van kracht die de erfgenamen van kunstenaars de mogelijkheid biedt om de erfbelasting te betalen in de vorm van kunstwerken. 5000 kunstwerken en 200.000 documenten kwamen zo in het bezit van de Franse Staat. Picasso's mooiste werken en creaties uit deze zeldzame collectie zijn nu weer in alle glorie te bewonderen in het dubbel zo grote nieuwe museum.

Het Grand Palais al jaren de thuisbasis voor PARIS PHOTO

Over een paar dagen is het al weer november en dan wordt het wederom druk in Parijs en dit keer op het gebied van fotografie. Ik heb het over de twee grootste foto-events  van het jaar, waar Parijs als een magneet werkt op alle topfotografen, would be's, could be's, goedwillende amateurs en collectioneurs. Ik doel op het jaarlijks terugkerende PARIS PHOTO; de vierdaagse portfolio manifestatie met 169 verschillende exposanten van over de gehele wereld in het Grand Palais (13 tot en met 16 november) en de tweede editie van FOTOFEVER Paris in het Carrousel du Louvre (14 t/m 16 november)

Het indrukwekkende interieur van het Grand Palais: Dit jaar zijn er 169 exposanten op Paris Photo

PARIS PHOTO, opgericht in 1996, is inmiddels de meest prestigieuze fotokunstbeurs, gewijd aan historische en hedendaagse fotografie. In de afgelopen 18 jaar is Paris Photo uitgegroeid tot hèt belangrijkste evenement voor verzamelaars van hedendaagse en moderne kunst, fotografie professionals, kunstenaars, maar ook voor een steeds groeiend publiek van kunstliefhebbers. Elke editie is uniek en presenteert de beste selecties van exposanten met diverse collecties gericht op het medium fotografie. Een ongeëvenaarde ervaring op twee historische locaties, die alle verschillende trends in de fotografie samenbrengen. Want voor de derde keer wordt de gehele tentoonstelling overgenomen door de stad Los Angeles, waar de foto's te zien zijn in april 2015, in de befaamde Studio's van Paramount Pictures.


PARIS PHOTO wordt dit jaar georganiseerd rond drie verschillende thema's. De eerste sectie: 'Recent Acquisitions' toont The Museum of Modern Art te New York  een selectie van hun recente aanwinsten in de reeks 'American Photography'. In 'Private Collection' krijgt u een kijkje in de keuze van een bekende fotoverzamelaar. Dit keer is er een selectie gemaakt uit de 'ALKAZI COLLECTION', van een van de belangrijkste verzamelaars in India: Ebrahim Alkazi

Giorgio Armani is wederom een van de hoofdsponsoren, toont al weer de vijfde editie van 'ACQUA #5'; een foto-expositie gewijd aan water. Mede dankzij dit initiatief heeft de Italiaanse modeontwerper het Groene Kruis kunnen voorzien van miljoenen liters schoon drinkwater voor projecten in Ghana en Bolivia. Verder worden er foto's tentoongesteld uit de JPMorgan Chase Art Collection, de BMW Art & Culture Collection en 169 andere internationale galeries inclusief 27 uitgevers. De andere hoofdsponsor, Leica,  presenteert dit keer werk François Fontaine getiteld SILENZIO. Een ode aan de cinema van de veertiger jaren tot nu.


In 2011 debuteerde Parijs met haar eerste FOTOFEVER. Inmiddels is 2014 alweer de derde editie. Fotofever richt zich speciaal op verzamelaars, geïnteresseerd in nieuw en jong talent. Van 14 tot 16 november verandert het Carrousel du Louvre wederom in een tempel van fotografie met 101 internationale en nationale galeries, een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar. Bijzonder trots ben ik op het feit dat ik kan vermelden dat twee bijzondere fotografen, die eerder te gast waren in mijn weblog Paris FvdV, hun werk op Fotofever exposeren: Alex Timmermans en Konrad Schmidt.

Allereerst de Nederlandse collodion-fotograaf Alex Timmermans. Het was de Engelse beeldhouwer en fotograaf, Fredrick Scott Archer die het collodion-procedé in 1851 heeft uitgevonden. Collodion werd in die tijd veel gebruikt door chirurgen als vloeibaar verband, mede dankzij haar veerkracht en aanhechting. Archer, gebruikte collodion om een betere hechting te verkrijgen aan zijn glazen platen. Zodra de zouten, zoals kalium jodide, in het mengsel van collodion waren opgelost, werd de kleverige vloeistof gegoten op het glas. Daarna werd de glazen plaat gedompeld in een bad gevuld met zilvernitraat. Zo werd een lichtgevoelige drager van zilverjodide gevormd op het oppervlak van de plaat. Eenmaal lichtgevoelig  werd de plaat blootgesteld aan licht in de camera voordat het collodion begon te drogen. Als de plaat droog werd vòòr ontwikkeling, was deze niet meer lichtgevoelig en derhalve onbruikbaar. Om deze reden alleen al, werd het proces dat door Archer was uitgevonden bekend als "natte plaat" fotografie.

Collodion fotograaf Alex Timmermans op Fotofever Parijs

Alex Timmermans,  is een van de zeer  weinige fotospecialisten in Nederland die zich bezig houden met deze bijzondere vorm van fotografie die 163 jaar geleden letterlijk het daglicht zag. Hij maakt gebruik van exact dezelfde techniek, maar ook fotografeert hij met camera's en lenzen uit diezelfde tijd. In combinatie met zijn bijzondere printtechnieken wordt zijn fotowerk gezien als toonaangevend in de wereld. Over de wereld zijn er niet meer dan 90 fotografen die actief werken volgens het procedé van Archer. Alex exposeerde al eerder op Fotofever in Brussel en Parijs en presenteert dit keer werk uit zijn serie 'Story telling'.

De Duitse fotograaf Konrad Schmidt heb ik voor het eerst ontmoet op de Photokina 2012, waar hij exposeerde voor en bij Leica. Konrad Schmidt woont en werkt in Hamburg. Zijn fotowerk: "Verleiding die zich kenmerkt door modieuze elegantie, een ongekend gevoel voor erotiek, het spelen met licht en vormen".  Zijn modellen zijn min of meer gekleed of naakt, prachtig gefotografeerd in kleur maar steeds vaker in zwart-wit. Serieus, ingetogen, in zichzelf gekeerd, sensueel, uitdagend, maar altijd met een groot gevoel voor stijl" aldus het BFF. Geen wonder dat hij geselecteerd werd als volwaardig lid van het gerenommeerde Duitse BFF: 'Der Berufsverband Freie Fotografen und Filmgestalter', gevestigd in Stuttgart. Konrad is met name gespecialiseerd in mode- reclame- en lingeriefotografie en won vele prestigieuze prijzen, waaronder het BFF 'Jahrbuch Award' 2011, de 'Hasselblad Masters' en de 'Rodenstock Photo Award'. Onder zijn clientèle bekende namen als Adobe Systems, Bacardi, Blonde Magazin, Cosmopolitan, ELLE, Leica, Mercedes, Philips, Samsung en zo kan ik nog een hele tijd doorgaan. Konrad presenteert op Fotofever zijn nieuwe oeuvre: 'Black is the color of my true love's hair'.

Konrad Schmidt: 'Black is the color of my true love's hair'

Last but not least; uw Parijs blogger is mede dankzij uw stemmen terecht gekomen in de finale van de Golden Blog Awards 2014. Paris FvdV mag zich, als enige niet Franse weblog, scharen onder de tien beste Parijse weblogs ter wereld. De uiteindelijke winnaar wordt op 12 november 2014 bekend gemaakt tijdens een groots gala in het Hôtel de Ville van Parijs. In ieder geval wil ik u hartelijk danken voor uw steun en stem.

Fondation Louis Vuitton, Avenue Mahatma Gandhi 8, 16e arrondissement, metro Sablon. Geopend elke dag behalve op dinsdag. Kijk altijd vooraf op de website voor de verschillende openingstijden. Entree € 14 (Voorlopig is vooraf reserveren via internet een absolute must)

Musée Picasso, rue de Thorigny 5, 3e arrondissement, metro; St. Paul, Saint-Sébastien-Froissart en Chemin Vert. Geopend elke dag behalve op maandag. Kijk altijd vooraf op de website voor de verschillende openingstijden. Entree € 11 (Voorlopig is vooraf reserveren via internet een absolute must)

Paris Photo, Grand Palais, Avenue Winston Churchill, 8e arrondissement, metro Champs- Élysées-Clemencau. Geopend van 13 t/m 16 november 2014. Donderdag, vrijdag en zaterdag van 12.30 uur tot 20.00 uur, zondag van 12.30 uur tot 19.00 uur. Entree € 30

Fotofever, Carrousel du Louvre, rue de rivoli 99, 1e arrondissement, metro Palais Royal, Musée du Louvre. Geopend van 14 t/m 16 november 2014. Vrijdag en zaterdag van 10.00 uut tot 20.00 uur, zondag van 10.00 uur tot 19.00 uur. Entree € 15

Geen opmerkingen:

Een reactie posten